המונח "חיישן חמצן" מגיע במקור מאנגלית 'oxygen sensor', ולעתים קרובות הוא מכונה חיישן למבדה בעולם הרכב. לחיישן זה יש קיום כפול מעניין למדי, ולפעמים נקרא גם "חיישן למבדה".
הופעתו העיקרית של החיישן היא למדוד בזמן אמת של תערובת הדלק, לקבוע אם היא פועלת עשירה (יותר מדי דלק) או רזה (מעט מדי דלק) בכל רגע נתון. אם חיישן החמצן מבחין בתערובת עכורה באופן קבוע, זה כמו רעש. הוא מדווח למחשב ניהול המנוע, אשר מזמין הזרקת דלק נוספת למערכת. זה, בתורו, מוביל לצריכת דלק מוגברת. אם החיישן חש בתערובת רזה באופן קבוע, הוא חוקר במחשב המנוע, מה שגורם להפחתה בהזרקת הדלק. התוצאה? רעשים ובעיות אחרות במנוע.
סוגים שונים של חיישנים שתפגשו בתחום הרכב:
1. חיישן חמצן עם 1 חוט: בדגמי רכב ישנים רבים יותר, תתקלו בחיישן חמצן בעל חוט שחור אחד.
2. חיישן חמצן דו-חוטי: עבור רכבים מסוימים, ייתכן שתמצא חיישן חמצן דו-חוטי. כולל חוט שחור וגם לבן.
3. חיישן חמצן עם 3 חוטים: במקרים מסוימים, תיתקלו בחיישן חמצן בעל 3 חוטים. עם זוג חוטים לבנים וחוט שחור אחד.
לכל אחד מהחיישנים הללו תפקידו בניטור רמות החמצן במערכת הפליטה ולעזור לרכב שלכם לפעול בצורה חלקה.
תקלות נפוצות בחיישן חמצן
1. נורת 'בדוק מנוע': כאשר נורה זו נדלקת זהו אינדיקטור כללי לבעיה הקשורה למערכות המנוע. כדי לאתר את הבעיה המדויקת ולקבוע אם היא קשורה למערכת הפליטה ולחיישן החמצן, תזדקק לסורק OBD. כלי זה יספק קוד תקלה, כאשר אחד הנפוצים שבהם הוא P0135, אותו נסביר במורחב.
2. צריכת דלק מוגברת: אם החיישן אינו תקין ואינו מספק נתונים מדויקים לגבי יחס האוויר לדלק למחשב המנוע, הדבר עלול להוביל לצריכת דלק גבוהה יותר.
3. ביצועים גרועים: בהמשך לנקודה הקודמת, חיישן פגום המספק נתונים שגויים עלול לגרום לרכב שלך להיתקל בבעיות ביצועים, כגון גמגום וקשיי האצה.
4. בדיקת פליטות: במהלך טיפול לרכב או בעת מבחן הפליטות השנתי של הרכב שלך, נעשה שימוש במכשיר 4 גזים לבדיקת רמת זיהום האוויר. אם הפליטות חורגות מהגבולות המותרים, ייתכן שחיישן החמצן הוא מקור הבעיה. תזדקק לסורק תקלות ממוחשב כדי לאבחן את סיבת התקלה.
5. ריח לא נעים: אם אתה מבחין בריח חזק ולא נעים המגיע מהרכב שלך, ייתכן שהוא קשור לגזים מזהמים שלא נשרפו עקב צריכת דלק מוגברת.
6. קוד תקלה P0135: קוד תקלה זה, שניתן לזהות באמצעות סורק תקלות (בדרך כלל מלווה בנורת 'בדוק מנוע', מצביע על תקלה במעגל החימום של החיישן. חיישן זה מופעל בטמפרטורות סביב 300 מעלות ובדרך כלל ממוקם ליד הממיר הקטליטי. תקלה במעגל זה עלולה להוביל לצריכת דלק גבוהה, גזים לא שרופים, ירידה בביצועי הרכב וריח רע בתוך הרכב. בעיה זו יכולה להיגרם על ידי בלאי או קצר חשמלי. כדי לבדוק את מצב החיישן, ניתן להשתמש במולטימטר כדי למדוד את ההתנגדות שלו. אם ההתנגדות נמוכה או לא קיימת, זה סימן שהחיישן פגום ויש להחליפו מיד. זה יעזור להפחית את צריכת הדלק ולהפחית את רמות זיהום האוויר, ולכן מומלץ לטפל בה בהקדם האפשרי.
לסיכום, חיישן חמצן, הידוע גם כחיישן למבדה בתעשיית הרכב, עוקב באופן רציף אחר רמות החמצן בפליטת המכונית כדי לסייע לווסת את תערובת הדלק לביצועי מנוע לרכב מיטביים. סוגים שונים של חיישני חמצן זמינים, עם דגמים חדשים יותר הכוללים יותר חוטים לדיוק מוגבר. זיהוי בעיות בחיישנים אלו חשוב מכיוון שהן עלולות להוביל לבעיות שונות, כולל הפעלת נורת 'בדוק מנוע', צריכת דלק מוגברת, בעיות בביצועי המנוע ואיכות אוויר ירודה בתוך המכונית. קוד התקלה P0135 מציין במפורש תקלה במעגל החימום של החיישן, מה שמוביל ליעילות דלק נמוכה ולביצועי המנוע. טיפול בבעיות חיישנים באופן מיידי חיוני כדי לשמור על ביצועי הרכב ויעילותו.