פיגור טורבו – מה זה?

פיגור טורבו (Turbo lag) הוא תופעה המתרחשת במכוניות עם מנוע טורבו. התופעה מתבטאת בהשהייה מסוימת בין הלחיצה על דוושת הגז לבין התגובה של המנוע. ההשהייה נגרמת מן הזמן שלוקח לטורבו להאיץ את האוויר הנכנס למנוע.

גורמים לפיגור טורבו

ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לפיגור:

  • גודל הטורבו: טורבו גדול יותר ידרוש יותר זמן כדי להאיץ את האוויר.
  • טמפרטורת האוויר: ככל שהאוויר קר יותר, כך יהיה קשה יותר לטורבו להאיץ אותו.
  • סוג המנוע: מנועים עם יחס דחיסה גבוה יותר דורשים זרימה גדולה יותר של אוויר, מה שיכול להוביל לפיגור גדול יותר.
  • סגנון הנהיגה: נהיגה במהירות נמוכה תגרום לפיגור גדול יותר מאשר נהיגה במהירות גבוהה.

מה ההשפעות?

פיגור יכול להשפיע על ביצועי המכונית במספר דרכים:

  • האצה: יכול לגרום לאצה איטית יותר, במיוחד בתחילת התאוצה.
  • ביצועים: יכול להפחית את הביצועים של המכונית בטווח מהירויות מסוים.
  • צריכת דלק: יכול להוביל לצריכת דלק גבוהה יותר.

כיצד להפחית את הפיגור

ישנן מספר דרכים להפחית את הפיגור:

שימוש בטורבו גדול יותר: טורבו גדול יותר יאיץ את האוויר מהר יותר.

שימוש בטורבו עם טורבינה כפולה: טורבינה כפולה מאפשרת לטורבו להאיץ את האוויר מהר יותר.

שימוש במגדש תאוצה (Wastegate): מגדל תאוצה מאפשר לטורבו להאיץ את האוויר עד למהירות מסוימת, ולאחר מכן משחרר את האוויר העודף.

שימוש בתוכנת ניהול מנוע לרכב (ECU) מותאמת אישית: תוכנת ECU מותאמת אישית יכולה לכוונן את תפקוד הטורבו כך שיביא להפחתת פיגור.

התפתחות טכנולוגית בתחום פיגור הטורבו

פיגור טורבו הוא תופעה טבעית במכוניות עם טורבואים , אך עם התקדמות הטכנולוגיה, ניתן לצמצם את ההשפעה שלו על ביצועי המכונית.

אחת הטכנולוגיות המתקדמות ביותר להפחתת פיגור היא שימוש בטורבו עם טורבינה כפולה (Twin-scroll turbocharger). טורבינה כפולה מאפשרת לטורבו להאיץ את האוויר בשני זרמים נפרדים, מה שמפחית את הזמן שלוקח לטורבו להגיע למהירות המרבית שלו.

טכנולוגיה מתקדמת נוספת להפחתת פיגור היא שימוש במגדש תאוצה (Wastegate) עם בקרה אלקטרונית. מגדל תאוצה עם בקרה אלקטרונית מאפשר לשלוט בכמות האוויר העודפת שמשתחררת מהטורבו, מה שמאפשר לטורבו להאיץ את האוויר בצורה יעילה יותר.

בנוסף, חברות רבות מפתחות תוכנות ניהול מנוע (ECU) מותאמות אישית, אשר יכולות לסייע בהפחתת הפיגור. תוכנות אלו יכולות לכוונן את תפקוד הטורבו כך שיביא להפחתת פיגור, תוך שמירה על ביצועי המנוע.

כתוצאה מהתפתחויות טכנולוגיות אלו, פיגור הפך לבעיה פחות משמעותית במכוניות עם מנוע טורבו. עם זאת, חשוב לבחור את המכונית המתאימה לצרכים שלכם, תוך התחשבות גם בגורם של הפיגור.

מאמרים נוספים

מה אורך חיי המנוע

מה אורך חיי המנוע – כל מה צריך לדעת על תחזוקת המנוע לאורך זמן

אורך חיי המנוע הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בשמירה על הרכב. הרבה פעמים אנו שומעים על מנועים שהצליחו להחזיק מעמד….

סוללה היברידית ליונדאי סונטה – כל מה שצריך לדעת

היונדאי סונטה היברידית מציעה פתרון נעים ויעיל לאלה שמחפשים רכב חסכוני באנרגיה, עם מנוע חזק וידידותי לסביבה. סוללה היברידית ליונדאי….

תיקון מיזוג אוויר לרכב לקסוס אי אס – כל מה שצריך לדעת

תיקון מזגן ללקסוס אי אס הוא חלק חשוב בתחזוקה השוטפת של הרכב, במיוחד בעונות החמות שבהן המיזוג הופך לגורם קריטי….

תיקון מיזוג אוויר לרכב טויוטה קורולה – מדריך מקיף

מזגן ברכב הוא מרכיב חשוב לחוויית הנהיגה, במיוחד בימי קיץ חמים. אחת הבעיות הנפוצות ביותר שאותן חווים בעלי רכב היא….

עולם הרכב של איתי מוטורס

מנועים וגירים לרכב

מנועים וגירים לרכב

מנועים וגירים לרכב

מנועים וגירים לרכב

מחכים לכם כאן

נשמח לעזור: פנו אלינו בכל שאלה או סתם התייעצות

לקבל הצעת מחיר

דילוג לתוכן