מערכות מיזוג אוויר

מערכות מיזוג אוויר ברכב: כיצד זה עובד?

חודשי הקיץ יכולים להפוך את הנהיגה לבלתי נסבלת כמעט אם כפתור ה- AC ברכב שלנו לא עובד.
תהיתם פעם איך פתחי האוורור הקטנים בלוח המחוונים שלנו מקררים את כלי הרכב שלנו? ובכן המשיכו לקרוא לשיעור קצר בהמשך!

מטרת מערכת מיזוג הרכב היא לקרר את האוויר הנכנס לתא הנוסעים ולהסיר את הלחות מהאוויר כך שתרגיש נוח יותר ברכב. ברכבים רבים, מיזוג האוויר גם מחזור במהלך הגדרת ההפשרה, ומושך את הלחות מהשמשה הקדמית כדי לשפר את הראות.

הרכיבים הנפוצים של מערכות מיזוג אוויר לרכב הם:

  • קומפרסור
  • קונדנסטור
  • שסתום 
  • רסיבר
  • מאיד
Mechanic with manometer inspecting auto vehicle air-condition co

המזגן ברכב

בדרך כלל שלושה עד ארבעה קילוגרמים של קירור משמשים למילוי המערכת ברוב הרכבים. המדחס דוחס את הקירור מגז לנוזל והנוזל מועבר דרך קו קירור. לאחר מכן בתוך הקבל, זורם הקירור דרך רשת קטנה והאוויר עובר דרך הקבל ומסיר את החום מקרר הקירור. לאחר מכן עובר הקירור אל שסתום ההרחבה או צינור הפתח, שם מצטמצם הלחץ בקו והקרר מוחזר למצב גזי.
לאחר מכן נכנס הקירור למייבש המקלט, או לצבר, שמסיר לחות ממי שנשא פנימה עם הקירור בצורת גז. לאחר מכן עובר הקירור היבש והקריר יותר למאייד עדיין בצורת גז. אוויר נושף דרך ליבת המאייד, החום מוסר מהאוויר ומועבר לקירור, ומשאיר אוויר קריר יותר לנשוף לתא הנוסעים. הקירור עובר שוב דרך המדחס וכך המחזור ממשיך כל עוד המערכת עובדת בצורה תקינה.

מבין כל המערכות החשובות שקיימות בכלי הרכב שלכם יש מערכת אחת שהופכת את חוויית הנסיעה להרבה יותר נוחה והרבה יותר נעימה, בוודאי אם אתם נוסעים בישראל בשיא הקיץ. מערכות מיזוג אוויר לרכב הן היום סטנדרט בסיסי שכל אחד מעוניין להחזיק והן דורשות בדיוק את אותה רמת התחזוקה של כל מערכת אחרת בכלי הרכב. אבל מה קורה עם מערכת מיזוג האוויר ברכב שלכם הפסיקה לעבוד? ומה קורה אם אתם חייבים לבצע תיקון מהיר? שיפוץ ותיקון מערכות מיזוג אוויר ברכב היא משימה לאנשי מקצוע שיכולים לאבחן את הבעיה ולבצע את כל הפעולות הנדרשות על מנת להחזיר את המערכת לתפקוד המלא.

 

השלב הראשון – אבחון הבעיה

לא משנה איך מסתכלים על בעיות במערכת המיזוג של הרכב, השימוש היומיומי יוצר שחיקה וגם תקלות שמגיעות עם הזמן. לכל כלי רכב יש מערכת מיזוג שבנויה באופן קצת אחר, אבל העיקרון של מערכת המיזוג הוא אותו עיקרון בדרך כלל. באבחון הבעיה אנשי המקצוע מתייחסים לתפקודם של כלל חלקי הפנים של המערכת, החל מהמדחס ועד למאייד, ובוחנים את האופן שבו כל אחד מהחלקים במערכת עובד. אף על פי שמרבית התקלות במערכות הקירור והמיזוג של כלי רכב מתבססות על מחסור בגז מזגנים או יצירת שגרה תחזוקה לקויה, בדיקה מעמיקה יכולה לגלות בעיות מורכבות יותר כמו בעיה בתפקוד המדחס, כך שצריך לבצע דיאגנוסטיקה מקיפה לפני שבוחרים את אופן הפעולה.

והיום יותר מאי פעם, בזכות השימוש בטכנולוגיית אבחון ממוחשבת, ניתן לזהות את מקור הבעיה בתוך דקות ספורות. כך שהרבה יותר קל להתמקד דווקא בתהליך התיקון ולצמצם משמעותית את זמן הטיפול בתקלה.

מה הן הבעיות הנפוצות במזגני רכבים?

על פי רוב הבעיות הנפוצות ביותר במזגנים או במערכות הקירור של כלי הרכב באות לידי ביטוי בשינויים בזרימת האוויר אל תוך כלי הרכב. מזגן של מקרר ולא מחמם. מזגן שלא מוציא אוויר בכלל. מזגן לא מקרר באופן מתאים מספק למזג האוויר הישראלי או מזגן שלוקח לו המון זמן להיכנס לפעולה. יש תקלות שברור מאוד שהן תוצאה של מחסור בגז מזגנים, מה שאומר שאתם רק צריכים למלא גז מזגנים (בעלות ממוצעת של 99 ש”ח לטיפול), ואפשר לחזור לנסיעה. ויש תקלות שמחייבות אתכם להחליף את המדחס (מה שיכול להגיע לעלות של אלפי שקלים, כתלות בסוג כלי הרכב שלכם).

התאמה של חלקי החילוף ויצירת תוכנית עבודה

ברגע שיש לאנשי המקצוע את היכולת לזהות את מקור התקלה גם בזכות התיאור של הבעיה וגם בזכות דיאגנוסטיקה ברורה, יש להם את היכולת לבנות את אסטרטגיית העבודה. בינתיים מדובר על בעיה מחסור בגז מזגנים ובין שמדובר על בעיה בפילטר שמונעת יציאת אוויר בצורה מסודרת עם המזגן. צריך לבנות תוכנית עבודה מותאמת, כזו שלא פוגעת באף מערכת אחרת ברכב, ומאפשרת תיקון מהיר וממוקד מטרה.

אפילו אם אתם צריכים לעשות שימוש בחלקי חילוף כאלו ואחרים, חשוב לבצע הזמנה שלחלקי חילוף מקוריים אשר עומדים בסטנדרט הייצור של יצרן הרכב שלכם. מעבר לכך, אנשי המקצוע שאיתם בחרתם לעבוד, יעזרו לכם להבין האם כדאי לבצע החלפה של חלקים המערכת או האם ניתן לבצע תיקון של החלקים הקיימים. ברמה המקצועית יש הבדל בין החלפה לבין תיקון, ויש פעמים שבהם אי אפשר להתחמק וצריך להחליף את החלק של העובד. אבל ברמה האישית יש הבדל מבחינת עלויות שאתם צריכים לקחת בחשבון עם אתם יכולים ורוצים לחסוך בהוצאות התיקון.

הדבר החשוב באמת – הוא אנשי הצוות המקצועי

ברור לכול שאתם לא יכולים לבצע את עבודת האבחון והתיקון של בעיות במערכת המיזוג של כלי הרכב לבדכם. אומנם אתם לא רוצים לעצור את שגרת היומיום שלכם כדי להגיע למוסך, אבל אם אתם רוצים לנסוע בכלי רכב נעים גם בשיא הקיץ, אתם חייבים לעצור ולפנות לעזרתם של אנשי מקצוע מומחים שמכירים את המבנה של מערכות מיזוג ברכב לפני ולפנים. זו תהיה ההחלטה האחראית שתאפשר לכם להאציל את הסמכות לידיים מקצועיות ולהיות בטוחים שאתם לקוחים החלטות המיטיבות עם כלי הרכב שלכם לטווח הארוך. גם אם צריך לבצע החלפה של חלקים, ושינוי של מבנה מערכת המיזוג המקורית.

בדיקה ללא חיוב

לקוחות ממליצים

כל הזכויות שמורות © 2021 | איתי מוטורס

יצירת קשר

כעת

בפרטים לצורך קבלת הצעת מחיר, לא יעשה בהם שימוש לרעה או העברה לצד ג'